-
Visie en missie
 
 
Pure en gezonde voeding
 
Weet jij nog wat goed voor je is? In de supermarkt wordt een scala aan producten aangeboden, met gezondheidslogo of claims op het etiket, bijvoorbeeld: geen suiker toegevoegd, light, verrijkt met vitamines, extra anti-oxidanten, met extra vezels. 
Er zijn ook veel kant-en-klare producten verkrijgbaar. Pakjes poeder om soep, sauzen en ovenschotels te maken. Als jij het al niet weet. Hoe moeten kinderen het dan weten?
 
Ik wil kinderen graag laten ervaren hoe het is om puur en gezond te eten. Eten is niet alleen maar proeven, daar komt veel meer bij kijken. Bij de lessen probeer ik zoveel mogelijk de zintuigen er bij te betrekken. Hoe voelt het aan, hoe ruikt het, hoe ziet het eruit. Wat voor een gevoel geeft het in je mond. Het gebruik van de zintuigen zorgt er voor dat ze de informatie beter onthouden. Ze leren op een andere manier naar voedsel te kijken en ontdekken nieuwe dingen. Als kinderen meer kennis hebben over voeding, waar het vandaan komt, hoe het wordt verwerkt, etc. zijn ze ook in staat om bewuste en gezonde keuzes te maken.
We maken gerechten van voedingsmiddelen van het seizoen. De pure smaak van pompoensoep of van zelfgemaakte pasta.
Koken is leuk en lekker!
 
Hoe kun je ervoor zorgen dat kinderen meer groente en fruit gaan eten? Ik weet nog dat ik voor het eerst een zaadje van een sperzieboon zaaide en verwonderd was over het feit dat uit dit kleine zaadje een nieuw plantje kwam, waaraan weer een heleboel sperziebonen kwamen. Ik merk dat kinderen het ook fantastisch vinden om in de aarde wroeten, zelf te zaaien en nieuwsgierig zijn wat er daarna gaat gebeuren. De ervaring die kinderen opdoen tijdens een seizoen zaaien, werken, oogsten en ontdekken in de (school)tuin zullen zij hun levenlang onthouden. Het zelf telen van groente en fruit zorgt ervoor dat zij meer open staan voor het proeven van onbekende groente- en fruitsoorten. Het liefst willen ze wat zelf geteeld hebben natuurlijk ook op eten! 
 
Respect voor natuur en milieu. Kinderen leren op een (school)tuin niet alleen groente te verbouwen. Ze kijken ook naar de beestjes op de planten, in de grond en in de lucht. Kinderen komen in contact met de natuur om hun heen en leren daar met respect mee om te gaan.
Vroeger was men veel meer afhankelijk van wat er in de natuur groeide en bloeide. Als jagers/verzamelaars ging men op zoek naar eetbare planten, bloemen, noten en zaden in de natuur. Deze informatie werd van generatie op generatie aan elkaar doorgegeven. Door de komst van landbouw, voedingsmiddelfabrieken, winkels, etc. was dit niet meer noodzakelijk en is deze informatie verloren gegaan. Momenteel is er weer een stijgende belangstelling voor eetbare wilde planten. Ik vind het leuk om deze kennis over te dragen en te laten zien dat de natuur ons veel te bieden heeft. 
 
Ik ben er van overtuigd dat puur en gezond eten, bijdraagt aan een gezond lichaamsgewicht. In de media staan regelmatig artikelen over kinderen en overgewicht. Het feit dat kinderen meer weten over voeding. Kennis gemaakt hebben met het telen van groente en ervaren hebben dat het leuk is om te koken, zal zeker bijdrage aan een gezonder lichaamsgewicht.
 
 
In ieder mens zit een kunstenaar.
 
Hoe vaak hoor je niet: "Ik kan niet tekenen of schilderen of ik ben helemaal niet creatief".
Ik merk dat veel kinderen, maar ook volwassene, moeite hebben om uit zichzelf een tekening te maken of iets te kleien. Het liefst hebben ze een voorbeeld dat ze na kunnen maken. Het moet ook altijd iets voorstellen.
 
Zelf heb ik een aantal jaren geleden voor het eerst bewust ervaren hoe het is om vanuit het niets iets te maken. Je te laten inspireren door een verhaal, een gedicht,  de natuur of iets wat je erg bezig houdt en je gevoel te volgen. Dat is zo’n mooie ervaring.
Het maken van iets dat echt van jezelf is geeft je een trots gevoel, zelfvertrouwen, geloof in je eigen kunnen.
Vandaar dat ik lessen/workshops ben gaan geven om kinderen, maar ook volwassene, te stimuleren hun eigen creativiteit te (her)ontdekken en verder te ontwikkelen.
 
Het mooie is dat een werkstuk wat  jezelf gemaakt hebt, vaak ook iets over jezelf zegt. Het kan een uitdaging zijn om te onderzoeken wat je werkstuk je te vertellen heeft. Ik kan je hierbij begeleiden.
 
 
Duurzaamheid
 
Een beter milieu begint bij jezelf. Op onze aarde moeten we zuinig zijn, we hebben er maar één. Ik probeer daarom waar mogelijk aandacht te hebben voor duurzaamheid.
Ik kies zoveel mogelijk voor voor seizoens- en streekproducten, zodat er geen onnodige kilometers gemaakt hoeven worden. Daarnaast vindt ik het ook belangrijk dat de boer een eerlijke prijs krijgt voor zijn producten.
Indien mogelijk kies ik ook voor biologische en/of fairtrade producten.
Maak gebruik van materialen uit de natuur, hergebruik materialen of koop ze bij de kringloopwinkel.
 
 
 
 
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint